بلاگ, مجله خبری عطر و ادکلن

چرا عطر می پرد؟

چرا عطرم زود میپره

این سوال که چرا عطر می پرد؟ همراه برای کاربران و علاقمندان به عطر که خرید عطر و استفاده از آن از روتین های زندگیشان می باشد همواره مطرح می شود.

عطر از ترکیبات فرار تشکیل شده است که مولکول هایی هستند که به راحتی تبخیر می شوند. هنگامی که دما افزایش می یابد، مولکول ها سریعتر حرکت می کنند و سریعتر به هوا فرار می کنند. این بدان معنی است که بوی عطر تندتر خواهد شد و مدت زمان کمتری ماندگاری دارد.

بله، عطر می تواند تبخیر شود. به محض قرار گرفتن در معرض اکسیژن هوا می تواند تبخیر شود.

شاید دوست داشته باشید :عطر جذاب دیور ساواج

مولکولهای عطر با مولکول های اکسیژن موجود در هوا به دلیل طبیعت فرار خود واکنش نشان می دهد. عطر ها به علت اندازه ریز، چربی دوستی و بسیار فرار بودن ترکیباتشان بسیار سریع تبخیر می شوند.

از لحظه ای که شیشه عطر را از بسته بندی اصلی باز می کنید، مولکولهای عطر با واکنش با اکسیژن شروع به اکسید شدن، تبخیر و تغییر رنگ می کنند.

چگونه می توان از تبخیر عطر جلوگیری کرد؟

چگونه می توان از تبخیر عطر جلوگیری کرد؟

هیچ کس نمی خواهد عطر گرانبهایش تبخیر شود. خوشبختانه، راه‌هایی وجود دارد که از هدر رفتن عطر مورد علاقه‌تان در هوا جلوگیری کنید.

در اینجا چند نکته برای جلوگیری از تبخیر عطر آورده شده است:

حداقل قرار گرفتن در معرض اکسیژن: اکسیژن بر ماندگاری عطر تأثیر می گذارد و آن را کاهش می دهد.

شاید عطر مورد علاقه شما باشد :عطر ایو سن لورن لیبره زنانه

هنگامی که از عطر استفاده نمی کنید، مطمئن شوید که درب بطری محکم بسته شده است. اگر  درب عطر گم شد، جایگزینی بخرید که به طور ایمن بسته شود یا نازل را با پوشش پلاستیکی بپوشاند. بطری هایی که اسپری می کنند هنگام خرید عطرهای گران قیمت به بطری های رول یا اسپلش ترجیح داده می شوند زیرا قرار گرفتن عطر در معرض هوا را کاهش می دهند.

برای اینکه عطر به آرامی از سوراخ کوچک بطری های اسپری خارج نشود، حتی بطری های اسپری نیز باید درب داشته باشند.

کلاهک شیشه عطر را به طور مکرر برندارید این کار بر روی عطر شما تاثیر منفی می گذارد. به خاطر داشته باشید که هر بار که درپوش را می دارید، ممکن است مقداری اکسیداسیون و تبخیر رخ دهد، بنابراین سعی کنید تا جایی که می توانید از انجام این کار خودداری کنید.

از عطر های جذاب مردانه :ادکلن رساسی بلو فور من

ایمن ترین روش برای محافظت از عطر در برابر تبخیر که توسط برخی برندها استفاده می شود آن است که از طرح های بطری استفاده می کنند که فقط می توانند اسپری شوند و باز نمی شوند.

تا حد امکان با استفاده از اسپری اتومایزر عطر بزنید.

عطر را به روش صحیح نگهداری کنید: گرما و نور مستقیم آفتاب دو دشمن اصلی عطر هستند زیرا قرار گرفتن طولانی مدت در معرض آنها می تواند فرمولاسیون عطر را تغییر داده و رنگ آن را تیره کند.

هرگز عطر خود را در حمام نگهداری نکنید. رطوبت بیش از حد دوش آب گرم می تواند باعث تخریب فرمول عطر شود. بنابراین، برای ایمن نگه داشتن آن، عطر را در کشوی کمد، اتاق یا قسمتی از خانه که در معرض آفتاب نیست یا در کمد لباس‌هایتان نگهداری کنید.

به طور کلی عطر در محیط تاریک بوی بهتری خواهد داشت. علاوه بر این، جعبه اصلی شیشه عطر را نگه دارید و از آن برای نگهداری عطر استفاده کنید. این کار یک لایه دفاعی اضافی برای عطردر برابر گرما و اکسیژن ایجاد می کند.

برای جلوگیری از تبخیر شدن  عطر نکات زیر را رعایت کنید

برای جلوگیری از تبخیر شدن  عطر نکات زیر را رعایت کنید

1-از تکان دادن عطر خودداری کنید: ترجیحاً قبل از زدن عطر از تکان دادن آن خودداری شود، مگر اینکه سازنده دستورالعمل خاصی برای این کار ارائه دهد. این ایده که عطرها باید قبل از استفاده تکان داده شوند، نادرست است. هم زدن یک عطر اکسیداسیون ناخواسته را از طریق حباب های ایجاد شده در مولکولهای عطر مورد علاقه ما ایجاد می کند.ناگفته نماند که بیشتر عطرها با پیوندهای شیمیایی ظریف و مخلوط های پیچیده ای ساخته می شوند که به راحتی می توان آنها را با تکان دادن  شکست.

تکان دادن ظرف باعث پخش شدن هوا در سراسر آن می شود و تجزیه و تبخیر مایع عطر را تسریع می کند. علاوه بر این، ممکن است منجر به شکستن بطری شیشه ای و شکننده عطر شود.

از عطر های مردانه -زنانه جذاب :ادکلن جاست کال می مکسی مردانه

2-تا حد امکان کمتر از اپلیکاتورها استفاده کنید: اپلیکاتورهای( پخش کننده ها) عطر وسایلی هستند که مردم اغلب آنها را در عطر فرو می کنند و سپس روی بدن خود خالی می کنند. با این حال، اپلیکاتورهای قابل استفاده مجدد می توانند با وارد کردن باکتری ها و روغن ها به بطری ها به عطر آسیب برسانند.اگر می خواهید از اپلیکاتور استفاده کنید، از اپلیکاتورهای یکبار مصرف استفاده کنید.

استفاده از اپلیکاتور یا یک توپ غلتکی در سر شیشه برای استفاده از عطر مناسب نیست . این نوع اپلیکاتورها علاوه بر برگرداندن مقدار کمی روغن و کثیفی به شیشه عطر باعث تبخیر مقدار قابل توجهی از عطر می شوند.

برای جلوگیری از از بین رفتن تدریجی عطر در طول زمان، همیشه بطری های اسپری را انتخاب کنید و به خاطر داشته باشید که پس از هر بار استفاده، روی آن را با دقت ببندید.

3-برای استفاده از عطر هایتان در مسافرت از ظروف مسافرتی استفاده کنید: ظروف مسافرتی می توانند عطر شما را ایمن نگه دارند اگر بخواهید آن را با خود ببرید. قبل از سفر، بطری های مخصوص سفر از عطرهای مورد علاقه خود را تهیه کنید، به خصوص اگر مجبور به پرواز هستید. اگر بطری های اندازه سفر پیدا نکردید، یک بطری خالی بخرید و عطر را به آنجا منتقل کنید.ظروف مسافرتی ایده خوبی هستند زیرا همیشه خطر از دست دادن عطر شما در سفر وجود دارد.

4-برای نگهداری عطر و ادکلن نقطه ای دور از نور مستقیم را انتخاب نمایید. نور خورشید می تواند به شیشه عطر و مولکولهای عطر آسیب برساند. به طور کلی، عطر ها وقتی در مکان‌های تاریک‌تر نگهداری می‌شوند، دوام بیشتری دارند. متأسفانه، ورود نور، آرایش مایع معطر را از بین می برد. برای جلوگیری از تغییر DNA حساس یک عطر، بطری خود را در مکانی بدون نور طبیعی و مصنوعی نگهداری کنید تا عطر شما ماندگاری بیشتری داشته باشد. گنجه یا کشو مکان خوبی برای نگهداری عطر و ادکلن و برای حفظ ماندگاری بیشترآن هاست . یک جعبه تیره نیز برای نگهداری یک بطری جدید عطر ایده آل است. از آنجایی که عطرها به مکانی خنک و تاریک نیاز دارند، کمدهای شما بهترین مکان برای آن خواهند بود. به جای اینکه آنها را روی کمد یا میز آرایش ردیف کنید، آنها را داخل کمد یا کشو نگه دارید.

از ادکلن های خنک و تند زنانه :ادکلن رساسی چستیتی زنانه

 5- برای نگهداری عطرتان مکانی با دمای ثابت پیدا کنید. دمای بسیار بالا و بسیار پایین می تواند بر کیفیت عطر شما تأثیر بگذارد. شما باید عطر خود را در محلی از خانه خود نگهداری کنید که در معرض تغییرات شدید دما نباشد.در مورد نگهداری عطر، آشپزخانه و حمام کاملاً ممنوع است. آشپزخانه ممکن است در حین پخت و پز بسیار داغ شود و حمام نیزوقتی افراد دوش می گیرند یا حمام می کنند گرم می شود.یک کمد در اتاق نشیمن یا اتاق خواب و در راهرو مکان بسیار بهتری برای نگهداری ایمن عطر است.

6- از مناطق مرطوب اجتناب کنید. رطوبت واقعا می تواند بر کیفیت عطر تأثیر بگذارد. آب و رطوبت باعث از بین رفتن عطر می شود. رطوبت روی آرایش  مولکولهای عطر تأثیر می گذارد و می تواند باعث ایجاد واکنش های شیمیایی ناخواسته شود. به همین دلیل است که نگهداری بطری ها در حمام به طور کلی ایده بدی است. حمام ها دارای رطوبت شدید و نوسانات دما هستند و ترکیبی عالی برای از بین بردن سریع تر عطر می باشند. در عوض، به دنبال کمد بیرون از حمام برای نگهداری عطر خود باشید. منطقه ای از خانه خود را انتخاب کنید که در معرض رطوبت شدید نباشد تا عطر خود را ایمن نگه دارید.

7-کمد را امتحان کنید کمد معمولا مکان ایده آلی برای نگهداری عطر است. کمد به دور از نور است و به طور کلی دمای ثابتی دارد. سعی کنید فضایی را در کمد خود خالی کنید تا بهترین عطرهای خود را ذخیره کنید. مساحت خانه خود را در نظر بگیرید. کمد حمام یا کابینت آشپزخانه جای مناسبی برای عطر نیست.کمد دیواری نزدیک درب ورودی یا کنار پنجره نیز ممکن است گزینه بدی باشد. چنین نواحی ممکن است مستعد تغییر دمای هوا باشند و تغییرات دما می تواند بر کیفیت عطر تأثیر بگذارد.

8-عطر خود را در بطری اصلی خود نگه دارید. اگر هنوز ظرف نگهداری عطرتان را دارید، عطر را در این بطری نگه دارید. آن را به ظرف دیگری منتقل نکنید، زیرا در معرض هوا قرار می گیرد. این امر می تواند باعث شود که بوی خود را از دست بدهد.

9-عطر را در جعبه نگهداری کنید. برای نگهداری بهتر، باید بطری ها را قبل از قرار دادن در کشو یا کمد در جعبه هایشان قرار دهید. جعبه ها از عطر در برابر گرما و نور خورشید محافظت می کنند. قبل از قرار دادن عطر خود در کمد یا قفسه، همه بطری ها را در یک جعبه قرار دهید.مطمئن شوید که درب تمام بطری ها محکم بسته شده باشد. شما نمی خواهید عطر در جعبه نشت کند.جعبه های تزئینی می توانند روشی سرگرم کننده برای نگهداری عطر باشند.

10-مطمئن شوید که درب بطری را در جای خود قرار داده اید. هرگز پس از استفاده از عطر، کلاک شیشه عطر را از روی آن جدا نکنید. هر چه عطر کمتر در معرض هوای آزاد قرار گیرد، ماندگاری بهتری دارد. باز گذاشتن یک بطری حتی برای چند ساعت می تواند تعادل مخلوط را از بین ببرد و تبخیر آن را کاتالیز و تسریع کند.

چرا عطر به سرعت تبخیر می شود؟ چرا عطر می پرد؟

تا زمانی که عطرها مهر و موم باشند ، عطرها دست نخورده و بدون تغییر باقی می مانند. با این حال، فرآیند اکسیداسیون و تبخیر از لحظه ای که بطری در معرض هوا قرار می گیرد آغاز می شود.

اگر تعجب می کنید که چرا عطر گران قیمت شما مدام در هوا ناپدید می شود، به این دلیل است که ترکیبات معطر آن طبیعتا شیمیایی هستند.

از آنجایی که مواد شیمیایی که بو تولید می کنند بسیار فرار هستند و به محض تماس با اکسیژن شروع به اکسید شدن می کنند، عطرها به راحتی تبخیر می شوند. علاوه بر این، الکل موجود در عطر به راحتی با اکسیژن واکنش می دهد و از شدت عطر می کاهد.

  سرعت تبخیر عطر به موارد زیر بستگی دارد:

  • کمیت و کیفیت نت های رایحه تشکیل دهنده ی عطر.
  • مولکول های عطر آلی در مقابل مولکولهای مصنوعی.
  • وجود فیکساتورها که با متعادل کردن فشار بخار و فرار اجزای تشکیل دهنده عطر، ماندگاری رایحه ی عطر را سبب می شوند.
  • نوع الکل یا حامل مورد استفاده عطرساز (مانند اتانول )که کمک به سرعت بخشیدن به جذب عطر می کند .

چه مدت طول می کشد تا عطر تبخیر شود؟

چه مدت طول می کشد تا عطر تبخیر شود؟

هنگامی که عطر روی پوست شما استفاده می شود، عطر معمولاً در عرض 15 دقیقه تا 24 ساعت تبخیر می شود. تبخیر عطر از یک بطری باز ممکن است سه تا شش ماه طول بکشد. در یک بطری عطر که به درستی بسته و ذخیره شده است، عطر ممکن است برای سالها تبخیر نشود.

به دلیل وجود مولکول های معطر، که به شدت فرار هستند عطر تبخیر می شود. در عرض چند ساعت پس از قرار گرفتن در معرض هوا، نت های بالایی عطر شروع به محو شدن می کنند و اولین نت هایی هستند که از بطری خارج می شوند. برای کاهش سرعت تبخیر عطر، مولکول‌های رایحه عطر با فیکساتورها و نت‌های پایه ترکیب می‌شوند.

نت های ابتدایی ترکیبات شیمیایی بسیار فراری هستند که اغلب بین 15 تا 2 ساعت دوام می آورند تا کاملا تبخیر شوند.

در مقایسه با نت های اولیه، نت های میانی عطر کندتر تبخیر می شوند. این ترکیبات معطر با فراریت متوسط دو تا شش ساعت ماندگاری دارند. بنابراین بررسی میزان غلیظ بودن یک عطر خاص در نت میانی ،یکی از مهم ترین جنبه های انتخاب یک رایحه در طول روز است.

نت های پایه عطر ،رایحه ی آن را تثبیت کرده و سرعت تبخیر را کاهش می دهد.

به طور معمول، این نت‌ها که رایحه‌ای چوبی یا حیوانی تندتری مانند مشک دارند. مقاوم ترین و پایدارترین ترکیبات بویایی هستند که فراریت کمی دارند. پس از استفاده، نت های پایه ممکن است تا 24 ساعت دوام داشته باشند. بنابراین، مهمترین مواد برای تثبیت عطر، همین نت های پایه هستند.

چرا عطر من ناپدید شده و می پرد؟

چرا عطر من ناپدید شده و می پرد؟

متأسفانه، شیمی بیولوژیکی برخی از افراد باعث می شود عطرها سریعتر از پوست آنها تبخیر شوند. به گفته عطرسازان، پوست شما عطر را از بین می برد. در عرض یک ساعت، گاهی اوقات حتی زودتر از بین می رود، به جای اینکه حدود 3 تا 4 ساعت باقی بماند.

بر روی پوست شما، سرعت تبخیر سه یا حتی چهار برابر می شود.

اسیدیته پوست شما ممکن است مقصر باشد. هرچه پوست شما اسیدی تر باشد، عطر بیشتری آزاد می شود. شیمی بدن شما در نتیجه داروها تغییر می کند. رژیم‌های غذایی کم‌چرب، استرس و عادت‌های غذایی همگی بر دمای بدن تأثیر می‌گذارند و تبخیر عطر را از پوست افزایش می‌دهند.

وقتی پوست خشک و بارداری را به لیست اضافه کنید، می توانید بفهمید که چرا بسیاری از زنان از ماندگاری بوی خود ناراضی هستند.

یک لایه نرم کننده بین پوست و عطر قرار دهید تا ماندگاری آن روی بدن شما طولانی شود.

برای افزایش ماندگاری عطر خود، آن را لایه لایه استفاده کنید. برای یک پایه نرم کننده برای عطر، لوسیون بدن یا عطر جامد یا مام را انتخاب کنید که مکمل بوی شما باشد. این کار عمر عطر شما را طولانی می کند و تبخیر آن را کاهش می دهد.

نتیجه گیری

تبخیر یک تهدید بزرگ برای ماندگاری عطر است. نگهداری صحیح آن به افزایش طول عمر و ماندگاری عطر کمک می کند. با این حال، حتی اگر آن را با دقت ذخیره کنید، عطر همچنان تبخیر می شود و در نهایت منقضی می شود. هیچ مقدار مهر و موم نمی تواند بعد باز شدن درب عطر،آن  را از تبخیر محافظت کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *