بلاگ, مجله خبری عطر و ادکلن

آیا عطر زدن در بارداری ضرردارد؟

عطر زدن در دوران بارداری

برای بسیاری از زنان، عطر و خرید عطر زنانه بخشی از زندگی آنها است. با این حال، با همه چیزهای مختلفی که زنان در دوران بارداری باید مراقب آن ها باشند، ممکن است از خود بپرسید که آیا عطر زدن در بارداری ضرردارد؟ یا خیر.

تقریباً همه زنان باردار ایمنی کودک را بیش از هر چیز در طول بارداری در اولویت قرار می دهند. زنان باردار اغلب نگران این هستند که استفاده از عطرها و دئودورانت ها در دوران بارداری به رشد کودک آسیب برساند. “آیا عطر می تواند باعث سقط جنین شود؟” یکی از سوالات متداول زنان باردار است.

شلید دوست داشته باشید :عطر جذاب دیور ساواج

آیا استفاده از دئودورانت ها و عطرها در دوران بارداری بی خطر است؟

آیا عطر زدن در بارداری ضرردارد؟

عطرها و دئودورانت ها به طور گسترده ای برای استفاده در دوران بارداری بی خطر در نظر گرفته می شوند. گمان می‌رود که مواد شیمیایی موجود در لوازم آرایشی مانند دئودورانت‌ها و عطرها به جای نفوذ روی سطح پوست می‌نشینند. همچنین، پارگی‌های کوچک در پوست مادر ممکن است اجازه ندهد سموم کافی وارد بدن شود تا به نوزاد یا مادر متولد نشده آسیب برساند.

اما باید بدانید بازار پر از دئودورانت ها و ضد تعریق ها است، اما همه آنها در دوران بارداری بی خطر نیستند. حتی اگر بریدگی وجود نداشته باشد، پوست می تواند برخی از مواد شیمیایی قوی را جذب کند. بنابراین بهتر است در دوران بارداری به جای عطرهای حاوی مواد شیمیایی، از عطرهای طبیعی استفاده کنید. استفاده از یک محصول دو منظوره (محصولی که هم کار دئودورانت و هم ضد تعریق را انجام می دهد) زمانی که در انتظار بچه دار شدن هستید یک کار پرخطر است زیرا می تواند سطح pH پوست شما را تغییر داده و منجر به تحریک شود.

شاید عطر مورد علاقه شما باشد :عطر ایو سن لورن لیبره زنانه

با این حال، توصیه می شود از عطرهای طبیعی به جای عطرهای حاوی مواد شیمیایی استفاده کنید، زیرا می توانند جذب پوست شوند، حتی اگر بریدگی یا ساییدگی وجود نداشته باشد. در حالی که اعتقاد بر این است که استفاده از عطر در دوران بارداری ضرری ندارد، چند نکته وجود دارد که باید آن ها را در خاطر داشته باشید.

تشدید حس بویایی

یکی از بزرگترین علائم بارداری داشتن حس بویایی شدید همراه با حساسیت به رایحه های خاص است. پوست شما همچنین می تواند در دوران بارداری حساس تر باشد و باعث می شود پوست شما به انواع خاصی از عطر واکنش نشان دهد. به همین دلیل است که باید در انتخاب عطری که در این دوران استفاده می کنید دقت نمایید. شما نمی خواهید از چیزی استفاده کنید که در طول روز شما را بیمار کند.

خطرات استفاده از عطرها و دئودورانت ها و اثرات مواد شیمیایی موجود در آنها در دوران بارداری

خطرات استفاده از عطرها و دئودورانت ها و اثرات مواد شیمیایی موجود در آنها در دوران بارداری


بسیاری از زنان در دوران بارداری به دئودورانت ها حساسیت دارند و مواد شیمیایی معطر می توانند باعث تهوع، سردرد و سوزش چشم، بینی و گلو شوند. از استشمام عطر در دوران بارداری باید خودداری کرد زیرا می تواند مشکلات تنفسی ایجاد کند.حملات آسم و سینوزیت تشدید می شوند زیرا بسیاری از اجزای عطر تحریک کننده و حساس کننده سیستم تنفسی هستند.

بسیاری از عطرها و دئودورانت ها شامل آلومینیوم هستند. این فلز نه تنها منافذ پوست را می بندد، بلکه ممکن است سیستم عصبی را نیز تحت تأثیر قرار دهد و با تعدادی از مسائل مهم سلامتی از جمله سرطان مرتبط است.

از عطر های جذاب مردانه :ادکلن رساسی بلو فور من

مطالعات اخیر به این احتمال پرداخته اند که قرار گرفتن در معرض فلزات خطرناک، به ویژه آلومینیوم، ممکن است منجر به سقط جنین شود. استفاده از دئودورانت آلومینیومی در دوران بارداری نیز خطر زایمان زودرس را افزایش می دهد.

عطر و دئودورانت در دوران بارداری خطر بیشتری از آلومینیوم دارند! مراقب همتایان سمی آنها نیز باشید. هنگام خرید دئودورانت ها و عطرها در دوران بارداری، به اجزای بالقوه مضر زیر در لیست مواد تشکیل دهنده توجه کنید:

پارابن ها (متیل پارابن و پروپیل پارابن): مطالعات متعددی به ارتباط بین استفاده از پارابن در محصولات در دوران بارداری و نتایج خاص زایمان اشاره کرده اند. وزن نوزادان متولد شده از مادرانی که در دوران بارداری در معرض سطوح بالای پارابن قرار داشتند ممکن است بیشتر از نوزادانی باشد که از مادرانی که در معرض پارابن نبوده یا به ندرت در معرض پارابن قرار نگرفته اند.


فتالات ها (MEP، MBP، MEHP، MEHHP، MECPP): محققان دریافتند که نرخ تولد زودرس در میان زنانی که در دوران بارداری در معرض چندین فتالات قرار داشتند، بالاتر بود. علاوه بر این، ممکن است در آینده بر عملکرد شناختی کودک متولد نشده تأثیر بگذارد. قرار گرفتن در معرض فتالات قبل از تولد با ضریب هوشی پایین در کودکان مرتبط است. اگرچه هر دو جنس ممکن است در معرض خطر باشند، اما ارتباط آماری در کودکان پسر قوی تر است
تریکلوزان: تریکلوزان ممکن است سطح هورمون های تیروئیدی را که برای رشد و تکامل جنین مهم هستند کاهش دهد. وزن، طول، دور سر و سن حاملگی نوزاد هنگام تولد می تواند با قرار گرفتن مادر در معرض تریکلوزان رابطه معکوس داشته باشد.
پروپیلن گلیکول: توصیه می شود که نوزادان و زنان باردار از قرار گرفتن در معرض پروپیلن گلیکول خودداری کنند زیرا تجزیه آن برای بدن آنها دشوارتر است. قرار گرفتن در معرض پروپیلن گلیکول با افزایش خطر مشکلات قلبی عروقی و علائم بیماری قلبی مرتبط است.
زنان باردار که به دنبال محصولات دئودورانت هستند باید اجزای محصول را به دقت بررسی کنند تا بهترین محصول را ارزیابی و انتخاب کنند. می توانید دئودورانت های ایمن بارداری را در بازار پیدا کنید.

از عطر های مردانه -زنانه جذاب :ادکلن جاست کال می مکسی مردانه

مواد شیمیایی موجود در عطر می تواند هورمون های بدن را تغییر دهد که می تواند باعث حالت تهوع و سایر عوارض جانبی نامطلوب شود. با این کار، مطالعاتی بر روی موش‌هایی انجام شده است که مادرشان عطر استفاده می‌کرده است و نشان می‌دهد که پسرانی که به دنیا آمده‌اند مشکلاتی در باروری دارند. در حالی که به دلیل اخلاقیات پیرامون این نوع مطالعه، این مورد توسط مطالعات انسانی مورد حمایت قرار نگرفته است، اما هنوز هم محل تفکر است. راه حل این مشکل استفاده از عطری است که طبیعی یا بدون مواد شیمیایی باشد.

ملیسا شوایگر و آنت روبین می‌گویند: نگرانی وجود دارد که عطرها و ادکلن ها و دیگر محصولات معطر ممکن است حاوی دسته‌ای از مواد به نام فتالات باشند که می‌تواند برای کودک مضر باشد و برخی تحقیقات حیوانی نشان می دهد که قرار گرفتن در معرض برخی فتالات ها ممکن است رشد اندام های تناسلی نر را مختل کند. فتالات‌ها اغلب در عطرهای قوی مانند پرفیوم ها  یافت می‌شوند، زیرا به ماندگاری عطر کمک می‌کنند  اما به سختی می‌توان مطمئن شد که کدام عطرها و در چه سطحی آن‌ها را دارند، زیرا تولیدکنندگان ملزم نیستند ترکیبات شیمیایی را روی بسته‌بندی‌ هایشان فهرست کنند. (ترکیبات شیمیایی عطرها یک راز تجاری محسوب می شوند).

اگرچه فتالات ها را می توان در بسیاری از محصولات آرایشی و بهداشتی یافت، شواهد نشان می دهد که باید فاصله خود را از این ماده مشکل ساز حفظ کنیم. طبق یک مطالعه در سال 2021 در  Reproductive Toxicology فتالات ها، هنگامی که مادر در دوران بارداری در معرض آنها قرار می گیرد، ممکن است باعث نقص مادرزادی در موش ها شود و تعداد فزاینده ای از شواهد نشان می دهد که همین مواد شیمیایی می توانند مشکلات رشد مشابهی را در انسان ایجاد کنند. حتی سال ها بعد، قرار گرفتن در معرض عطرها در دوران بارداری ممکن استاثرات نامطلوبی بر سلامت کودک  نشان دهد. علائم رفتاری متعددی از جمله عصبانیت، اضطراب و نوسانات خلقی ممکن است توسط چنین مواد شیمیایی ایجاد شود.

اما باید بدانید که هیچ داده قطعی در مورد ایمنی فتالات ها، به هر صورت، وجود ندارد. توگود می‌گوید: «اگر زنی قبلاً در دوران بارداری خود از عطر یا محصولات خوشبو استفاده کرده است، نباید نگران مشکل کودک باشد. «به دلیل این نگرانی‌های نظری، اگر زنی نگران است، توصیه می‌کنم تعداد محصولات معطری که هر روز استفاده می‌کند محدود شود. اگر او عاشق عطر خود است، پس به استفاده از آن ادامه دهید، اما به طور بالقوه سایر محصولات معطر، مانند لوسیون ها و دئودورانت ها را محدود کند.

مشکل رایج‌تر استفاده از عطر در دوران بارداری این است که می‌تواند علائم ناخوشایند شما را در مواقع ایجاد حساسیت حتی بدتر کند  مانند: حساسیت به بو، سردرد، سرگیجه، حالت تهوع و استفراغ .

از ادکلن های خنک و تند زنانه :ادکلن رساسی چستیتی زنانه

در دوران بارداری باید مراقب دئودورانت ها و عطرهایی باشید که ممکن است باعث واکنش آلرژیک شوند. در حالت ایده آل از عطر هایی که ارگانیک هستند و حاوی مواد کاملا طبیعی می باشند باید در دوران بارداری استفاده شوند.

از چه رایحه هایی در دئودورانت ها باید اجتناب کرد؟

توصیه می شود در دوران بارداری از اسانس های کافور، انیسون، پنیر رویال، توس، گالتریا  و مریم گلی استفاده نشود.محصولاتی را انتخاب کنید که حاوی مواد تحریک کننده نبوده و برای زنان باردار و جنین مضر نباشد. یعنی شامل پارابن ها، فتالات ها، تریکلوزان، مواد نگهدارنده و طعم دهنده های مصنوعی نباشند.

به وجود چه مواد شیمیایی در عطر و ادکلن باید توجه کرد؟آیا عطر زدن در بارداری ضرردارد؟

از استفاده از دئودورانت ها یا عطرهای حاوی مواد شیمیایی مضر مانند سیلیس، پارابن، BHA، سدیم لوریل سولفات، قطران زغال سنگ، فرآورده های فرعی نفتی، پروپیلن گلیکول، تریکلوزان، پلی اتن/پیگ و فرمالدئید در دوران بارداری خودداری کنید.

یک دئودورانت یا عطر بدون آلومینیوم را انتخاب کنید زیرا مطالعات ترکیبات مبتنی بر آلومینیوم را با خطر بالاتر بیماری های عصبی مانند بیماری آلزایمر، بی ثباتی ژن و سرطان سینه مرتبط می دانند.

عطرها معمولاً دارای فتالات های مختل کننده هورمون هستند. فتالات‌ها همیشه روی برچسب محصولی که ممکن است بخواهید بخرید درج نمی‌شود و حتی دئودورانت‌هایی که ادعا می‌کنند فاقد فتالات هستند ممکن است حاوی جایگزین‌های فتالات ناشناخته باشند که می‌توانند در دوران بارداری آسیب‌های احتمالی ایجاد کنند.

در هر بارداری محدودیت‌هایی وجود دارد، بنابراین بهتر است تعداد دئودورانت‌ها و عطرهایی را که به صورت روزانه استفاده می‌کنید محدود کنید و از استفاده بیش از حد از دئودورانت ها و عطرها در دوران بارداری خودداری  نمایید، به خصوص اگر از لوسیون ها و کرم های معطر نیز استفاده می کنید.توصیه می شود حداقل ممکن از محصولات معطر استفاده کنید. از تست محصولات جدید خودداری نمایید.

گزینه بهتر کدام است ؟

اسپری های بدن و لوسیون های معطر راهی عالی برای داشتن رایحه دلخواه بدون استفاده از  چنین عطرهای قوی مانند پرفیوم ها  با رایحه ی شدید هستند. آنها همچنین سطح الکل پایین تری دارند. حتی ممکن است  با وجود رایحه های خاصی که در آنها وجود دارد، بتوانند مزایای بیشتری را به شما ارائه دهند. به عنوان مثال، نعناع فلفلی و هل به درمان حالت تهوع کمک می کنند. البته به خاطر داشته باشید که اسانس های مورد استفاده برای رایحه درمانی ،رایحه ی قوی تری دارند و برخی از زنان ممکن است واکنش های نامطلوبی به روغن های خاص، به ویژه در دوران بارداری داشته باشند.

پس می توانید به جای دئودورانت ها و عطرهای معطر از روغن های ضروری (essential oils) مانند روغن مرکبات رقیق شده استفاده  نمایید.یک دئودورانت رولی طبیعی با رایحه ای خوب و تازه مانند لیمو، نعناع یا دارچین انتخاب کنید. این بوها نه تنها باعث کاهش موثر بوی زیر بغل می شوند، بلکه حس آرامش و راحتی را برای زنان باردار فراهم می کنند.

برخی از عطرهای طبیعی مطمئنی که باید امتحان کنید

برخی از عطرهای طبیعی مطمئنی که باید  در دوران بارداری امتحان کنید

اگرچه عطرهای طبیعی مانند دئودورانت ها و عطرهای رایج  عمل نمی کنند، اما هر چه مدت طولانی تر از آنها استفاده کنید  موثر تر می شوند.

عطرهای طبیعی در شیشه، اسپری، رول یا به صورت چوب در دسترس هستند. نمونه ای از برخی از مواد تشکیل دهنده بهترین دئودورانت طبیعی که یک خانم می تواند استفاده کند عبارتند از:

روغن  نارگیل، دارچین، بلسان، روغن رزماری، روغن مرکبات، روغن درخت چای،روغن گلسنگ، روغن بابونه، روغن اسطوخودوس، چوب صندل، گل رز، نعناع،عصاره تمشک ، گیلاس، یلانگ یلانگ، شمعدانی، سیب ، کندر

هنگام انتخاب یک دئودورانت یا عطر با مواد ایمن، مطمئن شوید که یک برند قابل اعتماد را انتخاب کنید.

مهم است که به یاد داشته باشید که حتی عطرهای ارگانیک هنوز هم می توانند مشکلاتی ایجاد کنند که نمونه هایی از آن در زیر ذکر شده است و در نتیجه ممکن است مجبور شوید به پزشک خود مراجعه کنید.

چه زمانی باید با پزشک خود مشورت کنید؟

اگر اخیراً از دئودورانت یا عطر استفاده کرده اید و نوعی واکنش به آنها مانند:

سردرد ، بثورات پوستی، یک واکنش آلرژیک، مشکل در تنفس،خفگی را تجربه نموده اید.

ایمن بودن عاقلانه است و استفاده از دئودورانت ها و عطرها در مقادیر کم در دوران بارداری گزینه ایمن تر است. همچنین مهم است که قبل از خرید، برچسب روی محصولات را بررسی نمایید تا مطمئن شوید که بهترین گزینه را برای خود و کودکتان انتخاب می کنید.

عطر و شیردهی

مصرف عطر در دوران شیردهی توصیه نمی شود. این به این دلیل است که نوزادان بوی طبیعی مادرشان را به عطر ترجیح می دهند. علاوه بر این، رایحه ممکن است برای کودک آزاردهنده باشد.

با نگاهی به تحقیقات، متوجه خواهید شد که فتالات ها ی موجود در عطر ها بر سطح هورمون ها تأثیر می گذارند و قرار گرفتن نوزادان در معرض این ماده شیمیایی می تواند باعث هجوم نگرانی های سلامتی آنها شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *