بلاگ, مجله خبری عطر و ادکلن

دکانت و سمپل

سمپل و دکانت

اگر شما هم از طرفداران استفاده از دکانت و سمپل هستید و می خواهید بدانید کدام یک بهتر است و آیا یکی از آنها بر دیگری ارجحیتی دارد خواندن مقاله دکانت و سمپل را به شما پیشنهاد می کنیم .

در میان افرادی که علاقه مند به دنیای عطر و ادکلن هستند تعدادی به دنبال این قضیه می روند که چگونه یک عطرباز حرفه ای باشیم. اصل و بنای عطر بازی به تست درستی از عطر و روایح است که این مسئله برای بسیاری از افراد یک سوال بزرگ است.

مطلب پیشنهادی :عطر های مشابه ناسوماتو بلک افغان

از گذشته تا امروزه اکثر افراد برای خرید عطر به مغازه می روند و یا بر روی پوست و یا بلاتر عطری را تست می کنند و بر اساس تجربه ی آن لحظه خرید خود را انجام می دهند.

شاید این عطر را شما هم دوست داشته باشید :بلک افغان ناسو ماتو

باید گفت که عملا این قضیه دیگر منسوخ شده و روش مناسبی برای خرید و تست عطر نیست که دلایل آن در زیر شرح داده شده است:

۱- ترکیب روایح عطر:

در فضای عطر فروشی ها از ابتدای روز تعداد عطر های بسیاری اسپری شده و خود به خود هنگام ورود به عطر فروشی درگیر روایح عطر های پیشین می شوید و بینی شما نسبت به تعدادی از روایح اصطلاحا مسدود می گردد و همچنین ترکیب روایح دیگری را در کنار رایحه ی عطر مور نظرتان استشمام خواهید کرد.

۲- تجربه ی رایحه ی اولیه عطر:

همانطور که بسیاری از شما می دانید، عطر از لایه های متفاوتی تشکیل شده است که به ترتیب تاپ نت، میدل نت و بیس نت نامیده می شوند. تاپ نت یا رایحه ی ابتدایی عطر معمولا تنها چند دقیقه دوام دارد و روایح و نت هایی با مولکول های سبک تر را شامل می شود و پس از چند دقیقه رایحه ی عطر تغییر خواهد کرد و به سمت رایحه ی اصلی عطر می رود که ساعت ها به همان شکل خواهد بود.

مشکل اصلی این است که شما در مدت زمانی که در عطر فروشی عطر را تست می کنید فقط رایحه ی ابتدایی یا همان تاپ نت را بررسی می کنید و در واقع تست درستی از عطر نخواهید داشت.

حال برای رفع این مشکلات چه راهکاری وجود دارد؟ پاسخ خرید سمپل و دکانت است که در بخش اصلی مقاله به مزایا و معایب هر دو و مقایسه ای بین آنها می پردازیم.

سمپل چیست؟

 سمپل ودکانت چیست

سمپل نمونه های کوچکی از عطر های یک برند در حجم های معمولا نیم تا دو میلی لیتر است که برای تست عطر های یک برند معمولا به صورت اشانتیون در خرید های شما قرار می گیرند.

بسیاری از برند ها مجموعه ای از این سمپل ها را در کنار هم دیگر به شکل دیسکاوری ست برای شما فراهم کرده اند تا بتوانید با ساختار و سبک روایح یک برند یا یک لاین به خصوص ، از عطر های یک برند آشنا شوید.

سمپل ها بهترین راه برای تست عطر ها هستند زیرا شما می توانید با صبر و حوصله در محیط مشخصی این سمپل ها را تست نمایید و ساعت ها تغییرات رایحه ی آن را تجزیه و تحلیل کنید. در کشور ما سمپل ها هم به صورتی تکی و هم در تعداد در جاهای خاصی قابل خریداری هستند.

دکانت یا دستریز چیست؟

دکانت و سمپل

موضوع دکانت و یا دستریز از آنجا شروع شد که عطرباز هایی در سراسر دنیا تصمیم گرفتند عطرهای خود را با عطرباز های دیگر به اشتراک بگذارند. ابتدا آنها به شکل اسپلیت به عنوان مثال یک شیشه ی صد میل را به دو شیشه ی پنجاه میل تقسیم کردند تا دوست دیگری که دارند نیز بتواند از این عطر استفاده و بهره ببرد.

پس از مدتی این اتفاق به این شکل پیش آمد که افرادی به شکل شخصی این شیشه های عطر را به شکل دستی در ابعادی مانند سمپل ها یعنی در حجم کم تقسیم می نمودند که نام آن دکانت یا دستریز شد اما موضوع دکانت در کشور ما کمی متفاوت است.

مطلب پیشنهادی :عطر های مشابه بلو شنل

بسیاری از افراد به شکل فروشنده ی دکانت وجود دارند که عطر های برند های مختلف را در شیشه های کوچک همانند سمپل می فروشند و مردم برای تست می توانند به جای سمپل ، دکانت خریداری کنند اما این مسئله مشکلات بسیاری دارد.

معایب خرید دکانت:

اگر دکانت به شکل استاندارد تهیه شود که بسیار عالیست اما بایستی گفت هیچ وقت شرایط محیط یه کارخانه ی عطرسازی را نمی توان با شرایط محیط تهیه دکانت ها مقایسه کرد.

۱- از دست رفتن بخشی از عطر

همانطور که در بخش تست عطر گفتیم بخش ابتدایی رایحه ی عطر که تاپ نت نامیده می شود از مولکول های سبکی تشکیل شده است. در هنگام دکانت گیری معمولا از فالکون های بزرگ عطر که درب های بازی دارند عطر را به شیشه های کوچک انتقال می دهند و یا شرایط دیگر آن به این صورت است که از شیشه های عطر های رایج بازار که به شکل افشانه ای هستند عطر را به درون شیشه اسپری می کنند.

بدیهی است که چه در حالت گرفتن از فالکون درب باز و چه در هنگام اسپری کردن عطر ، مایع عطر در شرایط ترکیب با هوا و اکسیژن قرار می گیرد. این عامل به خصوص اگر عطر مورد نظر عطری مرکباتی با مولکول های غالبا سبک باشد باعث از دست رفتن تاپ نت و حتی بخشی از رایحه ی میانی یا همان میدل نت می شود و به اصطلاح بخش سبک عطر می پرد!

از طرف دیگر ترکیب عطر با اکسیژن به فرایند اکسیداسیون و فساد عطر کمک می کند و اگر شما دکانت خود را در شرایط خوبی قرار ندهید احتمال خرابی آن بسیار بالاست. اما سمپل ها چون همانند عطر های همان کمپانی دارای پلمپ هستند تا پیش از اسپری امکان خرابی آنها تقریبا به صفر می رسد و تنها پس از اولین اسپری امکان ورود اکسیژن به آن ممکن می شود و قطعا ماندگاری بسیار بهتری به نسبت دکانت ها خواهند داشت. این عامل باعث می شود که شما با دکانت تجربه ی درستی از عطر نداشته باشید.

۲- ترکیب روایح عطر:

معمولا افراد در طی یک روز ممکن است چندین عطر را دکانت گیری کنند. قاعدتا اثر رایحه ی عطر های قبلی که بر روی دست و یا دستکش مانده است یا در محیط کار پخش شده بر روی ترکیبات عطر های دیگر تاثیر می گذارد و می تواند کاملا آن عطر را تخریب کند. به عنوان مثال ممکن است که شما در ابتدای روز عطری مانند ناسوماتو بلک افگانو (بلک افغان) را دکانت گیری کرده باشید و سپس در همان محیط و با همان دستکش یا با همان دست در ادامه ی روز یک عطر لطیف زنانه مانند لالیک لامور را دکانت گیری کنید. بدیهی است که رایحه ی عطر بلک افگانو بر روی لالیک لامور تاثیر گذاشته و می تواند به کلی آن را تخریب کند.

در بهترین شرایط باید روزانه محیط ایزوله و با شوینده های بدون بو کاملا تمیز و استرلیزه شود. محیط ایزوله یعنی دارای تهویه مناسب بوده و محل عبور هر فردی نباشد و افرادی که وارد آن محیط می شوند چه از لحاظ بهداشتی و چه بویایی تاثیری بر روی آن محیط نگذارند. هر روز تنها یک عطر دکانت گیری شود و پس از هر دکانت گیری محیط پاکسازی گردد. برای دکانت گیری ازهر عطر هرروز یک سرنگ و یک دستکش مختص به همان عطر استفاده گردد و برای عطر بعدی هم سرنگ و هم دستکش تعویض گردد.

۳- کابوس عطر تقلبی:

سمپل ها چون توسط خود کمپانی های عطر تولید شده و ماده ی درون شیشه های سمپل دقیقا با ماده ی درون شیشه ی عطر یکی است ، احتمال تقلبی بودن سمپل بسیار بسیار پایین است و این موضوع نگرانی دریافت عطر تقلبی را به حداقل می رساند. ولی دکانت ها چون توسط اشخاص پر می شوند و خود آنها لیبل و برچسب بر روی عطر ها می زنند ممکن است به شما عطری تقلبی به جای اصلی بفروشند و یا در حالتی دیگر ممکن است با قرار دادن برچسب اشتباه بر روی شیشه ی عطر ، عطر دیگری را برای شما ارسال کنند.

به طور کلی به هیچ وجه خرید دکانت به سمپل ارجحیتی ندارد و پیشنهاد نمی گردد و تنها در شرایطی که عطر مورد نظر شما بسیار نایاب است و نمی توانید آن را بیابید و حتی در قالب تراولر اسپری ( عطر های در حجم پایین معمولا پنج تا ده میل مسافرتی) موجود نیست و فقط به شکل دکانت می توانید آن را داشته باشید به شرط اطمینان از شخص مورد نظر و رعایت استاندارد های لازم دکانت را خریداری کنید. با توجه به رعایت چنین استاندارد هایی در دکانت گیری تقریبا بعید است پس تا زمانی که دسترسی به سمپل و یا خود عطر امکان پذیر است از دکانت پرهیز نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *