بلاگ, مجله خبری عطر و ادکلن

عطر چطور درست می شود ؟

تولید عطر

از آنجا که ممکن است برای شما که علاقه به خرید عطر و ادکلن دارید این سوال مطرح شود که عطر چطور درست می شود ؟ بر آن شدیم در این مقاله به این موضوع بپردازیم .

عطر گذشته ای باشکوه و خوشبو دارد که به طلوع تاریخ ثبت شده برمی گردد. کلمه پرفیوم (Perfume)  لاتین است و از per به معنای از طریق یا از میان و فومون یا دود گرفته شده است. عطرها در ابتدا به منظور تقلید از رایحه های دلپذیر طبیعت تولید شدند.

شاید این عطر را شما هم دوست داشته باشید : بلک افغان ناسوماتو

روغن های طبیعی از گیاهان استخراج می شدند و به اجزای اصلی عطرهای دنیای باستان تبدیل می گردیدند. روغن ها در آن زمان استخراج، فشرده، بخار و سپس سوزانده شدند تا هوای اطراف را معطر کنند.

مطلب پیشنهادی پر بازدید :عطر روی لباس یا پوست؟! کجا بزنیم بهتره؟؟

اکنون، پس از گذشت سال‌ها از اولین عطر ساخته‌شده توسط عطر سازان، هنر عطرسازی به یک صنعت جهانی چند میلیارد دلاری تبدیل شده است و فرآیند علمی ساخت عطر نه تنها تکامل یافته، بلکه اصلاح گردیده و به اندازه هر صنعت و عمل دیگری پیشرفت کرده است. این مقاله به تاریخچه غنی خلق عطر می پردازد و راهنمای تولید عطر، از فرآیند استخراج و تمام نکات و حواشی ایجاد یک رایحه قابل فروش و جاودانه ارائه می دهد.

عطر در دنیای باستان

عطر چطور درست می شود ؟

در کتاب مقدس مسیحیان به سه مرد حکیم اشاره شده است که هدایایی از مر و کندر حمل می کردند تا به نوزاد عیسی اهدا کنند. فرهنگ مصر باستان مملو از اشاراتی به استفاده از روغن‌ها و عطرهای معطر است که در هیروگلیف‌ها و سوابق پاپیروس مکتوب ،مشهود است و کاربردهای بسیار متنوعی داشته است. برای مراسم مذهبی، بخوری به نام کیپی می سوزاندند که از حنا، مر، دارچین و ارس تشکیل شده بود.

آنها همچنین از مایع حاصل از خیساندن چوب معطر، صمغ و رزین در آب و روغن، لوسیون بدن معطر می ساختند. همچنین عطر یک جنبه جدایی ناپذیر از فرآیند مومیایی کردن بود. خدایان در گذشته با رایحه‌های خاصی مرتبط می شدند و کلمه‌ای که آنها به معنای این عطر استفاده می‌کردند به عنوان «عطر خدایان» نام برده می‌شد.

عطر و یونانیان باستان، رومی ها و اروپاییان اولیه

هنر عطرسازی از یونان باستان، به روم و سپس به شرق و شرق دور گسترش یافت. در طول قرن سیزدهم از طریق صلیبیون به اروپا رسید، زمانی که آنها از فلسطین بازگشتند و نمونه‌های عطر را به همراه داشتند و آن‌ها را در سراسر انگلستان، ایتالیا و فرانسه پخش کردند. اروپایی ها برای اولین بار از عطر برای خواص درمانی آن استفاده کردند. پزشکان قرن هفدهم قربانیان طاعون را با پوشاندن کیسه های چرمی حاوی میخک تند، دارچین و سایر ادویه ها، درمان می کردند. آنها معتقد بودند که این اقدام آنها را از سرایت بیشتر محافظت می کند.

مطلب پیشنهادی :آیا عطر تاریخ انقضا دارد؟

پادشاه فرانسه لوئی چهاردهم به قدری از عطر استفاده می کرد که نزدیکانش به او لقب «پادشاه عطر» دادند. او نه تنها از آن برای شخص خود استفاده می کرد، بلکه همه جا در دربارش محل های نگهداری گل وجود داشت و در سرتاسر کاخ سلطنتی اش کاسه های تزئینی پر از گل های خشک و عطرها  قرار داده شده بود که هوا را خوشبو می کردند.

مهمانانی که از کاخ سلطنتی فرانسه بازدید می‌کردند، در گلبرگ‌های رز و شیر بز غسل می‌کردند. بوی عطر لباس ها، مبلمان، دیوارها و حتی کارد و چنگال را پرمی کرد. منطقه Grasse در جنوب فرانسه به یکی از تولیدکنندگان پیشرو عطر تبدیل شد، زیرا منطقه ای بود که بسیاری از انواع گیاهان گلدار در آن شکوفا و تولید می شدند.

بازاریابی و چطور درست کردن عطر در قرن نوزدهم

بازاریابی انبوه عطر در اواسط دهه 1800 و همزمان با معرفی مواد شیمیایی مصنوعی آغاز شد. اولین عطر مصنوعی از اسید نیتریک و بنزن ساخته شد که نیتروبنزن نامیده می شود. این مخلوط دارای نت های بالایی معطر بادام بود و اغلب در صابون های معطر محبوب آن روز استفاده می گردید. در سال 1868، مردی انگلیسی به نام ویلیام پرکین با سنتز کومارین که از دانه تونکا آمریکای جنوبی گرفته شده بود، عطری شبیه یونجه تازه چیده شده ایجاد کرد.عطر‌های دیگر حاوی بنفشه و وانیل مصنوعی ساخته شدند.

روغن ها چطور از گیاهان استخراج می شوند؟

 روغن‌های اساسی از مواد گیاهی و گل‌ها به دست می‌آیند و برای ساخت عطر استفاده می‌گردند. شش روش برای استخراج روغن از گیاهان وجود دارد که عبارتند از: تقطیر با بخار، جوشاندن، استخراج با حلال، انفلوراژ، خیساندن و با فشار بیرون آوردن. در روش اول، بخار با عبور از مواد گیاهی، اسانس را به گاز تبدیل می‌کند و سپس از لوله‌ها عبور داده، خنک و مایع می‌شود. در فرآیند جوش، روغن ها را می توان با جوشاندن گلبرگ های گل در آب استخراج کرد.

در مورد استخراج با حلال، گل ها را در مخازن چرخان بزرگ قرار می دهند و روی آنها بنزن یا اتر می ریزند و اینگونه اسانس ها را استخراج می کنند. این باعث می‌شود که قسمت‌های گل حل شده و ماده‌ای مومی شکل باقی بماند که حاوی روغن است و سپس در الکل اتیلیک قرار می‌گیرد. پس از حل شدن در الکل، حرارت اعمال می شود تا الکل تبخیر شود. این باعث می شود غلظت بالایی از روغن عطر در کف مخازن باقی بماند.

روش انفلوراژ در استخراج اسانس ها هم پرهزینه و هم کار فشرده ای است. این امر مستلزم پخش کردن گل ها روی ورقه های شیشه ای با پوشش چربی و سپس قرار دادن آنها در طبقات بین قاب های چوبی است. ورقه های شیشه ای با چربی گیاهی یا حیوانی بسیار خالص و بدون بو پوشیده می شوند. گلبرگ‌های گل‌هایی که در حال استخراج هستند در سراسر صفحه‌های شیشه پخش می‌گردند و فشار داده می‌شوند. این فرآیند معمولا چندین بار قبل از اشباع کامل اسانس تکرار می شود.

خیساندن روغن‌های ضروری را در فرآیندی بسیار شبیه به انفلوراژ استخراج می‌کنند با این تفاوت که از چربی‌های گرم شده برای جذب عطر گل استفاده می‌شود. اسانس ها از گریس و چربی های حل شده در الکل به دست می آیند. ساده ترین و قدیمی ترین روش استخراج روغن روشی مقرون به صرفه است که اسانس با فشرده کردن پوست مرکبات مانند لیمو و پرتقال به دست می آید. با توجه به مقدار زیادی روغن موجود در پوست مرکبات و این واقعیت که می توان آنها را نسبتاً ارزان کشت و برداشت کرد، قیمت روغن های میوه کمتر از سایر روغن های ضروری است.

فرآیند خلاقانه توسعه یک بو

عطر چگونه درست می شود ؟

فرآیند پر زحمت تولید عطر پس از استخراج و جمع آوری اسانس ها به سختی آغاز می شود. به طرز ماهرانه ای طبق فرمول خاصی اسانس ها مخلوط می شوند. ممکن است سالها طول بکشد تا یک دستور ساخت عطر منحصر به فرد از 800 ماده متنوع ایجاد شود. پس از اینکه عطر در نهایت ایجاد شد، سپس با مقادیر مختلف الکل مخلوط می شود. اکثر عطرها از 10 تا 20 درصد روغن های عطری تشکیل شده اند که در الکل و مقادیر کمی آب حل می شوند. مقدار الکل عامل تعیین کننده ای است که محصول به دست آمده  ادکلن، ادوپرفیوم یا پرفیوم خواهد بود.

پرفیوم، عطر یا Perfume

پرفیوم‌ها از ۲۰ الی ۴۰ درصد اسانس روغنی و خالص تشکیل شده‌اند و معمولا عطرهایی که از نوع پرفیوم هستند ماندگاری ۶ الی ۸ ساعته داشته و البته قیمت بالاتری نیز دارند.

ادوپرفیوم‌ها یا Eau de Parfum

ادوپرفیوم‌ها که به اختصار EDP از نظر میزان غلظت اسانس معطر به کار رفته در جایگاه دوم قرار می‌گیرند. معمولا در این محصولات ۱۵ الی ۲۰ درصد اسانس روغنی به کار رفته و در زمینه ماندگاری بو، می‌توان بازه ۴ تا ۵ ساعته را برای آنها در نظر گرفت.

ادوتویلت Eau De Toilette

در تولید ادوتویلت‌ها EDT از ۵ الی ۱۵ درصد اسانس روغنی معطر استفاده می‌شود و در شرایط نرمال ماندگاری ۴ تا ۵ ساعته را می‌توان از این نوع محصولات انتظار داشت که البته تا حد زیادی به نوع رایحه و طبع عطر (گرم، معتدل یا سرد) بستگی خواهد داشت.

ادوکلن یا Eau de Cologne

ادوکلن یا EDC از غلظت بسیار کمتر اسانس‌های روغنی برخوردار بوده و در واقع تنها ۲ تا ۷ درصد اسانس خالص معطر در ساخت آن به کار رفته است. درصد الکل استفاده شده در ادکلن‌ها بسیار بالا بوده و طبیعتا قیمت مقرون‌به‌صرفه‌ای نیز دارند. ماندگاری بو در این نوع محصولات معمولا حداکثر ۲ ساعت است.

اوفرش یا Eau Fraiche

اوفرش یا ائوفرش شباهت زیادی به ادوکلن‌ها داشته اما در تولید آنها از درصد اسانس کمتر ۱ الی ۳ درصدی استفاده می‌شود. ماندگاری بوی این نوع از محصولات حداکثر ۲ ساعت خواهد بود. برخلاف ادکلن‌ها، ترکیبات محصولات معطر از نوع اوفرش صرفا الکل و اسانس نیست؛ در واقع بخش زیادی از ترکیبات اوفرش‌ها را آب تشکیل داده و به همین دلیل برای افرادی با پوست حساس ایده‌آل محسوب می‌شوند.

پروسه پیری عطر

چگونگی درست کردن عطر

بلوغ عطر بلافاصله پس از رقیق شدن کامل عطر در الکل اتفاق می افتد، فرآیندی که ممکن است تا یک ماه طول بکشد. پیری پس از آن به مدت چند ماه تا یک سال اتفاق می افتد. این زمانی است که در آن عطر بدون دخالت در یک منطقه خنک و تاریک نگهداری می شود. این کار امکان پیوند دائمی الکل و اسانس ها را فراهم می کند. در پایان زمان تعیین شده، یک متخصص برای آزمایش رایحه فراخوانده می شود، که اگر رایحه قوی تر از قبل از شروع روند پیری باشد در این مرحله است که می توان تنظیماتی مانند افزودن ترکیب اضافی انجام شود. نتیجه نهایی برای یک عطر خوب باید بویی باشد که شامل سه نت متمایز است. یک نت بالا یا ابتدایی؛ نت میانی یا قلب عطر و نت پایه.

یک مخلوط عطر کهنه معمولاً قبل از پر شدن در ظرف ها خنک و فیلتر می شود. با قرار ندادن عطر در معرض اکسیژن و نگه داشتن آن در تاریکی در دمای پایین، اثرات مخرب زمان تا حد زیادی کاهش می یابد. امروزه شیمیدان ها به هر عطری آنتی اکسیدان اضافه می کنند، که معمولاً هیدروکسی تولوئن بوتیله است که به ماندگاری عطر کمک می کند.

فرآیند تولید عطر

نحوه درست کردن عطر و ادکلن

جمع آوری و حمل مواد اولیه به مرکز تولید اولین گام در فرآیند تولید است. مواد گیاهی اغلب به دلیل عطر و بوی خاص خود به صورت دستی تولید و انتخاب می شوند. فرآورده های حیوانی مواد چربی هستند که باید مستقیماً از حیوان استخراج شوند. مواد شیمیایی معطر مورد استفاده در عطرهای مصنوعی نیز در آزمایشگاه توسط شیمیدانان عطر ایجاد می شوند.

تنها حدود 2000 گونه از 250000 گونه گیاهی گلدار شناخته شده در جهان حاوی اسانس مورد نیاز برای تولید عطر هستند. مواد طبیعی مانند گل، علف، ادویه، میوه، چوب، ریشه، رزین، بلسان، برگ، صمغ و ترشحات حیوانی مانند مشک و عنبر، علاوه بر منابعی مانند: الکل، مواد پتروشیمی، زغال سنگ و قطران زغال سنگ وجود دارندکه در ساخت عطر استفاده می شوند. با توجه به اینکه بسیاری از گیاهان مانند زنبق به طور طبیعی روغن تولید نمی کنند، مواد شیمیایی مصنوعی رایحه های طبیعی را بازسازی می کنند و همچنین عطرهای اصیلی را ایجاد می نمایندکه در طبیعت یافت نمی شوند.

مواد حیوانی مانند کرچک از سگ سانان; مشک از گوزن نر و عنبر از نهنگ اسپرم اغلب در ساخت عطر استفاده می شوند، زیرا آنها مانند نوعی چسب عمل می کنند که باعث می شود عطر، هر چه که باشد، به آرامی تبخیر شده و عطر خود را برای مدت طولانی تری منتشر کنند. مواد دیگر عبارتند از: خزه، رزین، قطران زغال سنگ و مواد شیمیایی مصنوعی.

طبیعت پرخطر عطرسازی

برای بدست آوردن مقدار بسیار کمی اسانس به هزاران گل نیاز است و محصول سالانه ی آنها کاملاً به برداشت فراوانشان  بستگی دارد. اگر محصول فصل به دلیل بیماری از بین برود، می تواند بر تولید عطر تأثیر بگذارد. همچنین مشکلاتی در ارتباط با جمع آوری روغن های طبیعی حیوانی وجود دارد. حیواناتی که زمانی به خاطر ارزش روغن‌هایشان کشته می‌شدند، اکنون در معرض خطر هستند، مانند نهنگ ها. علاوه بر این، روغن های حیوانی هم پرهزینه هستند و هم استخراج آنها دشوار است.

بیشتر و بیشتر، تولیدکنندگان عطر، مواد شیمیایی مصنوعی را به روغن‌های طبیعی ترجیح می‌دهند، هرچند مواد طبیعی هنوز در بهترین عطرها مطلوب‌تر هستند. ذائقه ها نیز تغییر کرده اند و به نظر می رسد مصرف کنندگان مدرن ، عطرهای کمتر غلیظ را ترجیح می دهند. هر دوی این عوامل قیمت عطر را پایین آورده و استفاده مکرر از رایحه را در زندگی روزمره تشویق کرده است.

مصرف کنندگان مدرن عطر

دلایل بی‌شماری وجود دارد که چرا مردم از عطر استفاده می‌کنند. برای برخی، عطر ها حس اعتماد به نفس را در آنها تقویت می کنند و باعث می شوند فرد احساس خواستنی بودن کند. بر خی دیگر، آن را نشان فردیت می دانند که عطرشان آنها را از دیگران متمایز می کند. عطر می تواند خلق و خو را تغییر دهند و خاطرات خوشی را زنده نمایند.

3 دیدگاه در “عطر چطور درست می شود ؟

  1. اشکان گفت:

    برای اینکه شخصی عطر بتونه بسازه باید حتما شیمی خونده باشه ؟

    1. محیا اسلامی گفت:

      الزاما نه

  2. اشکان گفت:

    مفید و خوب ، تشکر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *