بلاگ, مجله خبری عطر و ادکلن

آیا عطر تاریخ انقضا دارد؟

تاریخ انقضای عطر

شاید همواره این سوال برایتان مطرح باشد که آیا عطر تاریخ انقضا دارد؟چگونه می توانیم از انقضای عطر جلوگیری کنیم ؟در این مقاله به این سوالات پاسخ داده می شود.

هر شخصی هنگام خرید عطر باید به یک سری نکات ویژه توجه داشته باشد تا بهترین گزینه را با توجه به شرایط و هزینه ی مورد نظر خود بیابد. اما معمولا اکثر افراد فراموش می کنند که هر چیزی بعد از خرید نیازمند توجه و نگهداری نیز می باشد . اگر بخواهیم به این سوال که آیا عطر تاریخ انقضا دارد پاسخ کوتاه بدهیم ، پاسخ “بله” است.

مطلب پیشنهادی پر بازدید :عطر روی لباس یا پوست؟! کجا بزنیم بهتره؟؟

اما باید توجه داشته باشید انقضای عطر با چیزی مانند مواد غذایی متفاوت است . در ادامه ی این مقاله به این مسائل می پردازیم که انقضای عطر چگونه است، چطور متوجه این قضیه بشویم و چگونه می توانیم از آن جلوگیری کنیم یا آن را به تعویق بیندازیم.

شاید این عطر را شما هم دوست داشته باشید: کرید اونتوس مردانه

انقضای عطر چگونه است؟

تمامی عطر ها از ترکیبات متفاوت طبیعی و غیر طبیعی و مواد الکلی تشکیل شده اند که همگی ساختار شیمیایی متفاوت و مخصوص به خود را دارند. ترکیبات شیمیایی ممکن است طی شرایطی دچار تغییراتی شوند که در نهایت منجر به تخریب عطر شما خواهد شد. مهم ترین عامل خرابی عطر را می توان اکسیداسیون آن دانست.

البته اکسیداسیون عطر مانند مواد دیگر نیست و فرایندی طولانی مدت دارد. بر خلاف عقیده ی بسیاری خراب شدن عطر ها معمولا باعث کاهش پخش رایحه و ماندگاری عطر نیست بلکه خرابی عطر ممکن باعث شود که رایحه ی عطر شما به سمت ترشی، فلزی، گندیدگی، اسیدی یا حتی حسی پلاستیکی مانند برود.

انقضای عطر به چه عواملی بستگی دارد؟

عطر هایی که مواد طبیعی بیشتری دارند که عموما عطر های بسیار گران قیمت تری هستند به دلیل ترکیبات متفاوت شیمیایی موجود در آنها ریسک خرابی بالا تری دارند. از طرفی نوع ترکیب و ساختار عطر نیز در این مورد می تواند تاثیر بسیاری داشته باشد.

معمولا هر چه ساختار عطر سنگین تر باشد و به سمت بیس متمایل تر باشد یا عطرساز ساختاری محکم و پایداری برای عطر ساخته باشد دوام شیمیایی بیشتری دارد و تمایل کمتری به خرابی خواهد داشت. برعکس آن عطر هایی که سبک تر هستند و درجه ی تبخیر پایین تری دارند در مقابل عوامل اکسیداسیون ضعیف تر هستند.

شاید دوست داشته باشید :عطر چطور درست می شود ؟

بر خلاف تصور بسیاری که در محصولات آرایشی و بهداشتی الکل جایی ندارد، در عطر الکل نقش نگهدارندگی مهمی دارد. با در نظر گرفتن این نکته که اکثریت عطر های بازار حدودا نود درصد از مواد الکلی تشکیل شده اند ،دوام بالایی خواهند داشت.

پس از اولین اسپری عطر، راه نفوذ اکسیژن به درون شیشه ی عطر شما باز شده و فرآیند اکسیداسیون شروع می شود و هر چه شما میزان بیشتری از عطرتان را مصرف کنید فضای بیشتری از شیشه خالی شده و میزان هوای وارد شده به شیشه بیشتر می گردد بنابراین نگه داشتن دو سه میل از عطر مورد علاقه تان در شیشه ی آن ایده ی خیلی خوبی نیست! فرآیند اکسیداسیون مانند بسیاری فرآیند های شیمیایی دیگر تحت عواملی مانند نور، حرارت و رطوبت می تواند تسریع یابد و باعث خرابی عطر شما گردد.

انقضای عطر ما چقدر است ؟

قاعدتا در بخشی از بسته بندی عطر علامت قوطی مانند در بازی را می یابید که نشان دهنده ی تاریخ انقضای عطر است که در فرمت 24M مثلا نشان داده می شود که علامت M به معنای Month یعنی ماه است و 24 تعداد را مشخص می کند. بنابراین تاریخ انقضای این عطر 24 ماه می باشد. اما این عطر معیار مشخصی از ماندگاری عطر شما نمی دهد.

تاریخ انقضای عطر

کمپانی ها و شرکت های عطر سازی این عدد را به دو دلیل می نویسند . دلیل اول تضمین سلامت عطر شماست که کمترین میزان ممکن و منطقی را انتخاب می کنند. دلیل دوم ترغیب شما به مصرف سریع تر عطر و خرید مجدد و اصطلاحا تمدید آن است. در کل هیچ شخصی نمی تواند دقیقا تاریخ انقضای عطر را تعیین کند ولی اگر از عطری خوب نگهداری شود می تواند حتی تا ده سال نیز سالم باقی بماند.

چگونه می توانیم عمر عطر خود را بیشتر کنیم؟

عطر های خود را از نور دور کنید. ممکن است بخواهید عطر های خود را به نمایش بگذارید و نور آفتاب باعث درخشش بیشتر و جلوه ی زیبای آنان شود اما این مکان بدترین جای ممکن برای عطر های شماست. تابش نور مستقیم و اثر اشعه ی فرابنفش می تواند به سرعت عطر شما را خراب کند. نور می تواند مولکول های مواد عطر شما را بشکند و ساختار آن را ناپایدار کند.

عطر های خود را در هوای ثابتی نگه دارید. مانند بسیاری از مواد شیمیایی دیگر اختلاف دما می تواند به شدت به ساختار عطر شما آسیب بزند. یکی از مهم ترین عوامل سرعت بخشیدن به تغییرات شیمیایی حرارت است. بر خلاف تصور بسیاری که باید عطر ها را در دمای سرد نگهداری کنید این امر کار درستی نیست. عطر های خود را در یخچال و یا در نزدیکی لوازم سرمایشی و گرمایشی قرار ندهید.

علاوه بر دما رطوبت نیز می تواند در خرابی عطر شما اثر بگذارد پس در محلی که ممکن است رطوبت بیشتر باشد مانند حمام عطر های خود را قرار ندهید.

با توجه به این نکات بهتر است عطر ها را درون بسته بندی خودشان و یا در کمد و کشو قرار بدهید.

چگونه متوجه شویم که عطر ما خراب شده است؟

در عطر ها باید توجه به دو نکته داشته باشید. تغییر رنگ مایع عطر می تواند نشان دهنده ی خرابی عطر باشد حتی اگر در بوی عطر تفاوتی را حس نکنید. نکته ی دوم تغییرات رایحه ی عطر است که معمولا در نت های آغازین و رایحه ی اولیه عطر ایجاد می شود. در شرایطی که رایحه ی عطر تغییر نکرده اما رنگ آن دچار تغییر شده است بهتر است که از عطر استفاده نکنید، چون ممکن است مواد شیمیایی جدیدی که در عطر ایجاد شده حساسیت زا باشند. جدا از این ،مواد تغییر رنگ یافته ممکن است لباس های شما را لکه دار کنند و به بافت آنها آسیب بزنند.

در نهایت اگر چند نکته ی ساده را رعایت کنید می توانید تا چندین سال از عطر خود به راحتی استفاده کنید و نگران خرابی آن نباشید.

2 دیدگاه در “آیا عطر تاریخ انقضا دارد؟

  1. اشکان گفت:

    تشکر از مطالب مفیدتون.🌹

    1. عطر الیسا گفت:

      درود اشکان عزیز اگر عطر در شرایط مناسبی نگهداری شده باشد تا بحال موردی مشاهده نکردهایم که فاسد شده باشد همچنین پس از باز کردن آن ۲۴ تا ۳۶ ماه بعد بهترین زمان مصرف است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *