بلاگ, مجله خبری عطر و ادکلن

عطر و ادکلنهای بدون جعبه

حوالی ظهر یه جایی اطراف خیابان حافظ پایینتر از سفارت فرانسه تو یه کوچه ی بن بست به شلوغی عجیبی برمیخورین. مغازه ای هست که از ازدحام مردم توش راه ورود رو میبنده. قسمتی از ازدحام با کوله و کیف دستی نماینده ی قشر دانشجو هستن، قسمتی هم که موتورشون از سر کوچه تا ته کوچه پارکه نماینده ی بازار. پیتزا داوود اولین یا شاید یکی از اولین پیتزایی های تهران هست اما این مقدم بودنش دلیل اینکه این پیتزایی اینقدر شلوغ باشه نیست بلکه بخاطر قیمت پایین خرده کالباسهای مارتادلا هست که توی سینی روی پیشخون میذاره تا ملت مجانی میل کنن تا سفارششون آماده بشه. نشون به اون نشون که سینی نیومده خالی میشه!

اصولا نمیشه با ذهنیتی که به “مفت باشه کوفت باشه” اعتقاد راسخ داره سر کیفیت زندگی بحث کرد چه برسه به کیفیت عطرش. اما خب این پست مخاطبایی داره که معتقدن هر چقدر پول بدی لزوما همونقدر آش نمیخوری و به زندگی و هر مقوله ی دیگه ای با وسواس و دقت و لذت برخورد میکنن. در ضدّیت کامل با این دستۀ دوم، فضای مجازی فارسی، به خصوص تلگرام و در پلۀ دوم اینستاگرام، حامی دستۀ اول هست و تو انتشار حاشیه و اخبار کذب و اطلاعات غلط یا نیمه غلط که مورد پسند قشر اول هست رقیب نداره.

امروز میخواهیم خیلی خلاصه وار به یک مورد کوچیک از هزاران موردی که اخیرا بهشون توی تلگرام برخوردم اشاره کنم و کمی با هم مسئلۀ عطر فیک و اصل رو دوباره مرور کنیم. گفتم “دوباره” به این خاطر که فربد پیشتر به صورت خیلی واضح و مفصل دربارۀ عطرهای فیک و اصل و روغنهای مترویی صحبت کرده بودیم که توی بلاگ سایت عطر الیسا میتونین مطالعه کنین. همین چند روز پیش یه پستی از یکی از کانالهای عطر تلگرام دست به دست میچرخید که گذرش به گروه ما هم افتاد. هر چند این نوشته از تبلیغی که خانم بختیاری برای یکی از فروشگاههای زنجیره ای بازی کرد هم خنده دار تره، این حدسِ قریب به یقین که قسمت عظیمی از مردم همون لحظه اون نوشته رو خونده و کاملا باور کردن بسیار دردآور هست.

متن نوشته این بود:

در مورد ادکلن های بدون جعبه بیشتر بدونیم 

ادکلن ها در اروپا (بیشتر کشور فرانسه) و کشورهای مطرح دنیا یک تایم خاصی برای فروش در فروشگاهها دارند و اگر نفروشند عودت داده میشه به کارخانه و کارخانه هم یک سالن یا دو سالن ادکلن های برگشت داده شده را مزایده میزاره و با قیمت بسیار پایین بفروش میرسونه. تجار این بار کلی رو میخرن و بار ترانزیت میشه به ترکیه یا دبی  تا بصورت هوایی یا زمینی یا دریایی برسه ایران
 باربری ها برای راحتی حمل کارتن ادکلن ها را بدلیل حجم فوق العاده زیاد دور میریزند و اکثرشون بصورت دریایی ادکلن ها را توی چند تا تور ماهیگیری زیر لنج و قایق بسته و تا مرز ایران میرسونند.

باربرها بار را در مرز تحویل میگیرند و خورد خورد (بصورت گونی گونی) به مقصد نهایی میرسونن. خلاصه بیچاره این ادکلنها راه خییییلی سختی رو میپیماین تا برسن دست ما واسه خاطر همینه که ممکنه گاهی خط و خشی روی شیشون افتاده باشه یا خیلی ظاهر مرتبی نداشته باشن اما در اوریجینال بودن محتوی شون هیچ شکی وجود نداره

متن با یک علامت بلندگو شروع میشه که یعنی خبردار خبردار… در ادامه نویسنده اذعان میکنه که عطرهای تولید شده اگر تو یه بازۀ زمانی خاصی فروش نرن عودت داده میشن به کارخونه و از اونجا به قرنتینه میرن تا توی مزایده یه سری تجار بیان بخت این فروش نرفته ها رو باز کنن. فعلا نویسنده مشخص نکرده چرا شرکت تولید کننده که همیشه با استناد به داده های Perfume Evaluator ها و متخصصین بازار عطر رو تولید میکنه نتونسته این عطرا رو بفروشه! ایشون حتی مشخص نکرده که چرا عطرهای فروخته نشده عودت میخورن. آیا مثل فراورده های دام و طیور ممکنه فاسد بشن؟

ایشون در ادامۀ ماجرا از ترانزیت به ترکیه دبی حرف میزنن که با قوانین و هزینه های گمرکی حساب و کتاب جور در نمیاد.جالبی قضیه اینه که از دید نویسنده تو یک جعبه عطر اونچه دست و پا گیر هست “حجم فوق العاده زیاد” کارتنهای عطرهاست که دور ریخته میشه. در ادامه از بین سه مسیر دریایی، زمینی و هوایی نمیدونم چی میشه که دو مسیر زمینی و هوایی از رادار نویسنده خارج میشن و تنها مسیر دریایی باقی میمونه. اونایی که از راه ترانزیت با لنج آورده میشن در یک اقدام بسیار هوشمندانه توسط تور ماهیگیری زیر لنج بسته میشن به طوری که حتی برچسبهاشون هم خیس نمیشه و کنده نمیشه. این وسط مأمورین گمرک دریایی هم که خیارن! این ادکلنها طفلکی بعد از راهی که پناهنده های افغان هم به عمرشون طی نکردن با ظاهری خش افتاده و داغون به دست ما میرسند.

البته یک مسیر دیگر هم هست که میتونن از این راه عطرها رو به دست مشتری برسونند، واقیعت ماجرا از این قراره که افراد سودجو و متقلب شیشه های عطرهایی که شما دور میریزید را از مراکز بازیافت زباله میخرند و شیشه ها را با زباله ی دیگری پر میکنند و آن وقت به جای عطر اصلی به عنوان عطر بدون جعبه میفروشند.لازم به ذکر است حتی تسترها هم دارای بچ کد و جعبه هستند و کلا عطر بدون جعبه یعنی عطر دوباره پر شده.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *