بلاگ, مجله خبری عطر و ادکلن

فرق عطر و ادکلن اصل با اسانسها (مترویی یا گرمی)

این روزها، متاسفانه، استفاده از عطرهای گِرمی که به اسم اسانس فروخته میشن به میزان بسیار زیادی در جامعه ما رایج شده بدون اینکه اطلاعات درستی به خریداران این محصولات داده بشه. در واقع باید بگیم بیشتر اطلاعات غلط به خریدار داده میشه تا اطلاعات درست. اکثر دوستانی که از این عطرها استفاده می کنند این تصور اشتباه رو دارند که این ها همون عطرهای شناخته شده هستند که با غلظت بیشتر به این شکل فلّه ای به فروش می رسند. بنابراین لازم هست کمی اطلاعات صحیح در این باره به شما بدیم.
اول اینکه اسانس در واقع به معنی بخش معطر خالص در مواد بودار طبیعی هست که اغلب به روش تقطیر جدا میشه، البته نمونه های انسان-ساخت (سینتتیک) هم بسیار داره. هرچند که به عطر خالص، یعنی بخش بودار عطر که همیشه با یک حلال بدون بو رقیق میشه، “اسانس عطر” هم گفته میشه، اما به کار بردن این اصطلاح برای عطر و ادکلن هایی که به شکل گرمی فروخته میشه در حقیقت اشتباه هست. چرا که این ترکیبات برای آمادۀ مصرف شدن به ناچار باید در یک حلال رقیق بشند.

پس این محصولات که بسیار در ایران و کشورهای اطراف متداول هست، و جز بعضی کشورهای جهان سوم جاهای دیگه ی دنیا نمی تونید پیداشون کنید، واقعا چی هستند؟ این ها نمونه هایی کپی شده از عطرهای شناخته شده هستند. یعنی اینکه مثلا فلان ادکلن“تام فورد” رو یک شرکت ساخت محصولات شیمی و اسانس که هیچ ربطی به “تام فورد” یا کارخونه های ساخت عطر معتبر مثل فِغمنیش (فرمنیش، به قول هموطنان فرمنیخ!)، IFF یا ژیودان نداره، میاد از نظر شیمی آنالیز می کنه و بویی بسیار نزدیک به اون رو با مواد ارزون تر و قیمت خیلی پایین تر بازسازی می کنه. یعنی این ادعای فروشندگان که اینها همون اسانس خالص عطرهای معروف هستند به هیچ وجه صحیح نیست. در ضمن شرکتهای بزرگ و مشهوری مثل ژیودان (Givaudan)، لورئال (L’Oreal) و استی لاودر (Estée Lauder) یا IFF که بزرگترین تولید کنندگان عطر و ادکلن برای برندهای مختلف هستند، به دلیل تعهدی که به اونها دارند هرگز اسانس عطرهای اون برند ها رو خودشون به شکل خالص بیرون نمی فروشند. بدیهی هست که خود برندهای عطر و ادکلن هم اسانس خالص عطراشون رو به هیچ وجه جداگانه به بازار نمیدند. پس این حرف که اسانس های مزبور همونی هستند که در عطرهای اصل استفاده می شوند هم بی پایه هست. علاوه بر این ها با مقایسه ی خیلی ساده بین این نمونه های تقلیدی و اصل عطر و ادکلن می تونید ببینید که فقط ظاهر بو در برخورد اول مشابه هست و هرگز عمق، شفافیت و لایه های بوی عطر اصلی رو نداره. در حقیقت بیشتر این محصولات در حد خوشبو کننده های بهداشتی هستند، یعنی رایحه های مواد شوینده مثل پودر لباسشوی، شامپو و غیره! به همین دلیل فاقد بُعد هستند و مثل عطرهای واقعی تغییرات زیادی در طول زمان ندارند و رایحه اونها بسیار یکنواخت هست که باعث آسیب دیدن دستگاه تنفسی انسان و یا عارضه پوستی برای مصرف کننده شود .

این به اصطلاح “اسانس” ها (در واقع ترکیب عطر بدون حلّال) با توجه به نوع ادکلنی که از روش ساخته شده، معمولا به قیمتی بین ۱۰۰ هزار تا ۱ میلیون تومان برای هر لیتر به شکل عمده به فروش می رسه. این عطر خالص تقلیدی رو بعد از رقیق کردن در حلال و مواد نگهدارنده و تثبیت کننده، که خودشون به این ترکیب فیکساتیو میگن، به شکل گرَمی در دکه های ایستگاه های مترو، مغازه های کوچیک یا هر جای دیگه ای که می توانند می فروشند.

یک دلیل بسیار مهم رو آوردن مصرف کنندگان به این محصولات قیمت پایینشون هست. این عطرها با میانگین قیمت ۳-۵ هزار تومان برای هر گرم به مصرف کننده فروخته میشه. از اونجایی که هر گرم از این عطرها چیزی حدود ۱ میلی لیتر هست، برای ۱۰۰ میل از اون باید حدود ۳۰۰-۵۰۰ هزار تومان پول بدید. پس می بینید که چندان ارزون تر از ادکلنهای اصل نیستند! حتی در کمال تعجب بعضی از اونها گرون تر از نمونه اصلی درمیاد، با اینکه شیشه و بسته بندی شکیل و مناسبی هم نداره.
بیاید خوشبینانه فرض کنیم در غلیظ ترین حالت این عطر خالص برای آماده مصرف شدن توسط مشتری به نسبت ۵۰/۵۰ با به اصطلاح فیکساتیو (در واقع ترکیب مایع حلال، فیکساتور و مواد نگهدارنده) مخلوط بشه. بر این اساس با حسابی سر انگشتی متوجه میشم هر گرم از این عطرها که در نمونه های گران قیمت خودش معمولا حدود ۵ تا ۱۰ هزار تومن و گاهی بیشتر به شما فروخته میشند برای فروشنده نهایتا ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ تومن تموم میشه!

اگر غلظت ظاهری و ماندگاری عطر دلیل رو آوردن شما به این محصولاته بهتره بدونید غلظت بالای این عطرها به خاطر میزان زیاد روغن افزودنی (در اکثر موارد روغن بچه و روغن های بدون بوی دیگر با ماهیت نامشخص) در اونها هست، نه لزوما درصد بالای رایحه، و ماندگاریشون هم به خاطر مقدار خیلی زیاد فیکساتیو و روغن هست که تاثیر هیچکدوم بر روی سلامتی مشخص نیست. متاسفانه نظارت بهداشتی صحیحی هم بر این عطرها صورت نمی گیره، در حالی که شرکت های معتبر ادکلن سازی باید هفت خوانی از قوانین و ضوابط بهداشتی رو برای کسب اجازۀ عرضه محصولشون در بازار جهانی بگذرونند. جدا از اینکه هر خانۀ عطرسازی شیمیدانهایی خبره داره که کارشون بررسی سلامت عطر روی پوست مصرف کننده هست تا به شما این اطمینان رو بدند که محصولی که خریداری میکنید دارای کیفیتِ بهداشتی مناسبی هم هست. دقت کنید که وقتی غلظت مجاز هرکدوم از اسانس ها (مواد تشکیل دهنده رایحه) در عطر و سایر محصولات آرایشی و بهداشتی توسط نهادهای نظارتی بهداشتی (در راس اونها IFRA) مشخص شده، غلظت بیشتر از این حد مجاز می تونه خطرساز باشه.

حالا اگر با تمام این اوصاف و آگاهی از خطرهای احتمالی باز هم دوست دارید از این اسانس های مترویی و دکه ای استفاده کنید، اختیار با شماست! دستکم الان دیگه از ماهیت این اجناس تا حد زیادی باخبر شدید. البته خیلی جدی پیشنهاد می کنیم به جای چندین بار خرید این روایح بی هویتِ تقلیدی با آثار نامشخص، هزینه اش رو برای خرید عطر و ادکلن مطمئن تر پس انداز کنید و از همه مهمتر اینکه به شامه خودتون و اطرافیانتون احترام بگذارید.

پست های مرتبط

6 دیدگاه در “فرق عطر و ادکلن اصل با اسانسها (مترویی یا گرمی)

  1. جوجو گفت:

    جالب بود.

  2. E.m گفت:

    تو این شرایط اقتصادی که حد اقل ادکلن ۵۰۰ هزار تومن هست نویسنده نفسش از جای گرم در میاد

    1. محیا اسلامی گفت:

      عطرهای ارزونترم هست از 200 هزار تومان که ارزش خرید به مراتب بالاتری نسبت به اسانس ها داره

      1. امیلی گفت:

        نگارنده جان شاید بهتر باشه یه نگاهی به قیمت ادکلن های اصل بندازی!!!! در خوشبینانه ترین حالت ممکن قیمت ادکلن ها و عطر های اصل از یک میلیون تومان به بالاست ، هرجا عطر و ادکلن اصل در محدود ۲۰۰_۵۰۰ پیدا کردی منم خبر کن حاجی :/

        1. محیا اسلامی گفت:

          سلام دوست عزیز برند امپر ، آرماف و…. وجود داره از قسمت جستجوی پیشرفته در همین سایت فیلتر قیمت فعال کنید تا مناسب بودجتون عطر و ادکلن پیدا کنید .

  3. امیر تبارکی گفت:

    نگارنده یجوری نوشته و تاکید کرده “جهان سوم” انگار خواننده نیاز داره هندونه زیر بغلش زده بشه که با خرید عطر اصلی، از ماهیت جهان سومی بودنش فاصله میگیره!
    تو تاکسی، مترو، اتوبوس، اداره جات و خیابونهای کشوری که بوی تعفن عرق زن و مرد غالب ترین بوی قابل استشمامه، جا افتادن این فرهنگ که همون اسانس رو هم بخرن و مصرف کنن جای شکره، عطر اصلی پیشکششون.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *